Kærlige menneskeobservationer og underspillet humor
VISDA VISIT: Tegner Stine Spedsbjerg indtager dagligt bagsiden på Politiken med sin stribe VOX og et stærkt tidsbillede på det moderne menneske. Kom med indenfor på Gorilla Galleri i København, hvor tegningerne får liv.
Torsdag d. 30. juni 2022
Tekst: Torben Gammelgaard
Foto: Hannah Paludan Kristensen
Stine Spedsbjerg har tegnestue på Vesterbro i små hyggelige og højloftede lokaler, som hun deler med tegner og illustrator Kamilla Wichmann.
Stedet er delt op med en lille charmerende butik i forlokalet, hvor man kan købe deres bøger og indrammede værker, og med en tegnestue med ét langt fælles skrivebord mod baggården.
Stedet er ikke stort, men der er højt til loftet og fyldt med skitser, værker og kuriositeter, som inviterer til at komme tættere på.
De to tegnere åbnede sammen stedet under navnet Gorilla Galleri i sommeren 2021.
”Jeg har altid tegnet. Faktisk var jeg ’hende der tegner’ lige siden børnehave- og skoletiden, hvor jeg sagtens kunne fylde en hel væg med mine egne tegninger, mens de andre børn bare lavede en enkelt”.
Der er ingen tvivl om, at Spedsbjerg stadig kan få noget fra hånden. Hun har nemlig siden efteråret 2021 stået for en daglig stribe til Politiken. Her sætter hun et spejl op for os læsere, så vi kan genkende os selv og de mennesketyper, der omgiver os.
”Jeg går ikke efter at lave lårklaskende humor. Jeg vil gerne have folk til at stoppe op og måske reflektere lidt over deres liv og hverdag. Og gerne med et lille smil om munden”, fortæller Stine Spedsbjerg og uddyber, at det hele startede mere specifikt med hendes egen fascination af de kommentarspor, der var på de sociale medier.
Hun undrede sig ofte over folks harme over eller overdrevne engagement i selv meget små ting, hvilket altid fik hende til at forestille sig, hvilke mennesketyper, der lå bag.
Og det interessante var jo, at der ofte er en flig af os selv i disse typer. Ikke altid flatterende, men hun vil gerne gøre os bevidste om, at det også er sådan, vi er.
I dag er striben mere bred i sin tilgang til det moderne menneske:
”Jeg får min inspiration fra alt muligt omkring mig. Jeg tager hele tiden min telefon frem og skriver idéer ned. Det er ofte en følelse, eller noget nogen har sagt, der kan sætte noget i gang hos mig – ’Se lige hende der, hun er så smuk, at jeg ikke magter det’ – kan en følelse måske sige, og det er jo spændende at dykke ned i. Jeg tænker faktisk ikke visuelt. Jeg tegner ikke idéer. Selve tegneprocessen sker helt for sig selv inde på tegnestuen, hvor jeg tager noterne frem og begynder at tegne. Jeg har mit idékatalog, som jeg kan brygge videre på senere. Lige pludselig kan en idé give mening, hvis jeg fx hører et godt citat og kan se den perfekte kobling til en idé, jeg allerede har noteret mig”.
Stine Spedsbjerg er meget opmærksom på at få skabt en struktur omkring det kreative. ”Det fungerer rigtig godt for mig at dele ugen op, så jeg ikke både skal finde på og eksekvere på samme tid”, fortæller hun.
Mandag, onsdag og torsdag er tegnedage. Her fokuserer hun udelukkende på at få idéer gjort til virkelighed gennem de enkle streger med subtile og underspillede virkemidler.
Værktøjet er en iPad, der sparer hende for en masse tid i farvelægningen, hvilket skaber en inspirerende modpol til kompagnonen, Kamilla Wichmann, som sidder lige ved siden af og for tiden maler detaljerede og naturalistiske menneskekroppe til en naturvidenskabelig bog på den helt gammeldags manér med pensel og akvarel.
”Selvom vores udtryk og arbejdsmetode er vidt forskellige, så er vi rigtig gode sparringspartnere for hinanden. Nok fordi vi samtidig har samme fortællende tilgangsvinkel til tingene. Vi kan bare supplere hinanden, hvor vi måske har en blind vinkel for vores budskab eller historie”, forklarer Spedsbjerg.
Det er heller ikke svært at kende forskel på de to tegneres værker, som står side om side på hylderne i butikken. Alligevel passer de fint til hinanden, da alle værkerne inviterer til, at man betragter dem lidt længere og får den iboende fortælling med.
Der er ingen tvivl om, at det narrative og sansen for detaljer er en stærk fællesnævner for de to ejere af Gorilla Galleri.
Det hele virker oprigtigt harmonisk og velgennemtænkt, men det er bestemt ikke noget, der kommer af sig selv, forklarer Stine Spedsbjerg:
”Jeg har været nødt til at skemalægge min tid og mine ting, og det lyder ikke ret sexet. Men det kan virkelig nemt stikke af, når man skal lave en stribe hver dag til avisen. Der er ikke en medfødt struktur. Det er rammer, der skal opbygges. Der er deadlines og en redaktion, der skal tages hensyn til. Kreativitet kommer fra kaos og leg, men hvis det ikke får nogle rammer, så er det kun kaos. Og så er det meget svært at gøre noget færdigt. For det kan altid gøres sjovere eller pænere. Så man bliver bare nødt til at være sin egen kedelige projektleder”.
Stine Spedsbjerg og jeg er færdige med vores kop kaffe, og jeg når lige at gøre et lille indkøb i butikken, inden jeg begiver mig videre ud i den københavnske sommersol, mens Stine Spedsbjerg går tilbage til tegnestuen for at lægge sidste hånd på endnu en kærlig observation af os alle som moderne mennesker.
VISDA (Visuelle Rettigheder Danmark) har siden 1986 arbejdet for billedskaberne og sørger for betaling til dem, når deres værker bliver brugt i forskellige sammenhænge. VISDA er godkendt af Kulturministeriet og repræsenterer bl.a. billedkunstnere, fotografer, tegnere og illustratorer.