‹ Tilbage

Frihed, kontrol og struktur

VISDA VISIT: Billedkunstner Cathrine Raben Davidsen har gennem de sidste 20 år slået sit navn fast på den danske kunstscene. I sit arbejde balancerer hun mellem frihed, kontrol og struktur.
Cathrine Raben Davidsen er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2003 | © Simon Klein-Knudsen

Fredag d. 1. april 2022
Af Torben Gammelgaard

Cathrine Raben Davidsens atelier ligger i hjertet af København tæt på Kongens Have.

Hendes to lokaler er tydeligt opdelt mellem det kunstneriske og det mere administrative. Et godt billede på hvordan hun også strukturer sin tid:

”Jeg arbejder mere eller mindre efter almindelig kontortid. Mandag og fredag laver jeg administrative opgaver og holder møder, og det er også de dage, mine ansatte er her. Tirsdag til torsdag er jeg derimod alene i mit atelier, hvor jeg kan fordybe mig og lave kunst. Omgivelserne betyder meget for mig. Men jeg glæder mig, til jeg får mit nye kontor, så jeg kan lave en endnu tydeligere opdeling mellem det kunstneriske og det mere administrative. Det bliver for eksempel rart, at der ikke pakkes bøger og værker lige ved siden af det lokale, hvor jeg skal fordybe mig i kunsten og har brug for ro omkring mig”.

Her ses atelieret, hvor Cathrine Raben Davidsen arbejder med sine værker l © Simon Klein-Knudsen

Det er et gennemgående tema for Cathrine Raben Davidsens arbejdsmetode, at struktur og kontrol uløseligt hænger sammen med den frihed, der samtidig også er en forudsætning for hendes kunstneriske arbejde.

”Når jeg starter op på nye projekter, laver jeg som oftest mindmaps på store papirark. Her skriver jeg mine tanker ned og laver skitser som research til projektet. Det er brainstorm på en struktureret måde. Jeg ser jo lidt mit værksted som mit laboratorium, hvor jeg udforsker, udvikler og undersøger ting. Det er jo en undersøgelse, hver gang jeg laver et nyt værk, fordi jeg skaber noget, der ikke har eksisteret før. Det gør man jo hele tiden som kunstner”.

Møder og administrative opgaver foregår i den forreste del af hendes lokale. Men fremover skal den del af arbejdet klares fra det nye kontor, der ligger lidt længere nede af samme gade | © Simon Klein-Knudsen

For at forstå hendes tilgang til arbejdet med kunsten og vejen til en kunstnerisk karriere, tager Cathrine Raben Davidsen os med tilbage i tiden.

”Efter gymnasiet tog jeg på en kunstskole i Firenze, hvor jeg mødte mine mentorer, som blev helt afgørende for, at jeg gik kunstens vej. De var generelt meget optaget af, at man skulle kende kunsthistorien og de filosofiske tænkere, inden man kunne kaste sig over det kreative . Så det var en meget skolet og videnskabelig tilgang til kunsten, men samtidig også med spiritualitet. Vi lærte, at man ikke kan praktisere noget, før man kender til baggrunden. For mig er det drivkraften, og noget jeg virkelig synes er spændende”.

Men selvom tilgangen både under uddannelsen og i hendes arbejde i dag bygger på struktur, er frihed også et meget vigtigt element.

”Når jeg maler, skal jeg helst slippe kontrollen. Her giver jeg mig selv frihed. Jeg ved ikke, hvad slutproduktet skal være, og det er ofte meget tilfældigt, hvordan resultatet bliver. De forskellige materialer, jeg bruger, og tørretiderne har begge indflydelse på resultatet”.

Det primære arbejde for Cathrine Raben Davidsen er malerier, men hun laver også grafik og keramik | © Simon Klein-Knudsen

Cathrine Raben Davidsen valgte også for flere år siden ikke at lade sig repræsentere af et galleri. Beslutningen bundede i en frihedstrang og lysten til at stå på egne ben. Og der er ingen tvivl om, at hun går op i de mindste detaljer i alt, hvad hun laver. På et rullebord i lokalet ligger en bunke silkepapir med et genkendeligt motiv fra hendes værker. Ved siden af ligger en rulle med klistermærker, hvorpå der står ”CRD studio”.

”Jeg følger værkerne 100 procent til dørs, så jeg kan jo virkelig godt lide at gå helt ned i de bittesmå detaljer. Det er jo hele oplevelsen, jeg har ansvar for at skabe. Og det viser nok, at jeg er en meget sammensat person. For at skabe kunst er du nødt til på en måde ikke at have struktur, men alligevel er det en vigtig del af det”.

Cathrine Raben Davidsen har i årenes løb vundet adskillige priser og legater | © Simon Klein-Knudsen

Der ligger mange tanker og meget arbejde bag Cathrine Raben Davidsens værker, men hvad er det egentlig kunst kan?

”Som kunstner har jeg mit udgangspunkt og mine tanker omkring de værker, jeg skaber, men jeg synes, det er vigtigt, at værkerne også kan stå alene. At jeg ikke pådutter publikum noget. For kunst skaber oplevelser. Og oplevelser giver anledning til at føle meget forskelligt. Når man selv bliver ’ikke-vigtig’, og ens ego kan træde tilbage, har kunsten for alvor rørt noget i os, ligesom kærlighed og forelskelse gør”.

Og måske er det netop, hvad vi har brug for i den tid, vi lever i. En mulighed for at give os selv en pause i et fortravlet liv. Vi skal mærke efter og reflektere over, hvad det er, vi ønsker af livet. De eksistentielle spørgsmål, som Cathrine Raben Davidsen selv vægter højt i sit arbejde med kunsten.

VISDA (Visuelle Rettigheder Danmark) har siden 1986 arbejdet for billedskaberne og sørger for betaling til dem, når deres værker bliver brugt i forskellige sammenhænge. VISDA er godkendt af Kulturministeriet og repræsenterer bl.a. billedkunstnere, fotografer, tegnere og illustratorer.